آمار بازدید
  • کل بازدید : 598990
  • بازدید امروز : 82
  • بازدید دیروز : 409
  • بازدید این ماه : 9735
  • آخرین بازدید : پنجشنبه 27 مهر 1396 (00:14)
تهیه و تنظیم: رضا باقری

نكات مهم و خلاصه دستورالعمل شركت سازنده پاراموتور NITRO 200
 


 
Paramotor : Nitro 200
Engine type Two-stroke
Power 27 KM / 7800 rpm
Capacity 190cm3
Compression ratio 10:1
Cooling With air
Cylinder Aluminium with Nicasil layer
Cylinder diameter 65 mm
Exhaust pipe The resonance tube, pointing down
Starter Manual
Carburetor WB 37
Ignition TCI
Spark plug NGK (BR10SE) / DENSO (W31ESR-U) / DENSO (IW31)
Propeller 125 cm / 130 cm ( 6x50mm )
Max thrust at 7900 rpm ~ 70-75 kg
Gear ratio 1:2,65
Gear unit Belt transmission
Fuel tank 11,5 L / 15,5 L
Cage Aluminium and carbon
Suspension Upper / Lower
Harness Air Conception
Carbines 30mm / 45mm
Engine’s weight (with Exhaust pipe and suction murmurs silencer and absorbers)11.5 kg
Combustion at 5000 rpm 3 – 3,5 l/h (after the run-in) Fuel Pb 95
Recommended pilot weight 60-130 kg
Weight of the paramotor ready
to flight without fuel 19 kg
  • تعميرات بايد فقط توسط نماينده مجاز و با صلاحيت انجام شود .
  • اين پاراموتور براي مقاصد اكرو ، بازرگاني (تندم )، حرفه اي و ساير منظور ها طراحي نشده است .
  • شماره سريال بليد در داخل سوراخ مركزي حك شده است .
  • شماره سريال موتور زير پولي كوچك در بدنه حك شده است .
  • براي مونتاژ بليد از پيچ هاي مخصوص به صورت ضربدري و در دو مرحله استفاده كنيد . در ابتدا با گشتاور 6 Nm و در مرحله دوم با گشتاور 10 Nm محكم شود . اين مقدار نبايد بيشتر از اين باشد . در غير اينصورت به بليد آسيب ميرسد . براي مونتاژ از آچار L   نمره 5 استفاده كنيد . خطاي مونتاژ بليد نبايد بيشتر از 2 ميليمتر باشد .
  • براي نصب فنس از باند چسبي استفاده ميشود كه نبايد محكم بسته شوند .
  • براي تنظيم هارنس بايد پاراموتور يكبار با مخزن خالي و يكبار با مخزن پر سوخت را امتحان كنيد .
  • در صورت عدم تنظيم هارنس ممكن است اتفاقات غير قابل پيش بيني براي شما در حين پرواز رخ دهد .
  • سوخت مصرفي بايد بنزين با اكتان حداقل 95 استفاده شود .
  • تا آنجا كه ممكن است از باك سوخت قرمز رنگ استفاده نكنيد .
  • بايد از روغن با كيفيت بالا و مخصوص استفاده شود . سعي كنيد از يك كارخانه مشخص روغن تهيه شود . نبايد از روغن معدني استفاده كنيد .
  • درصد تركيب روغن براي زمانآب بندي 30 درصد و براي زمان استفاده مستمر 25 درصد مي باشد .
  • براي جلوگيري از نفوذ آلودگي در مخزن سوخت از فيلتر اوليه در باك خود استفاده كنيد و قيف مورد استفاده را در بين سوخت گيري ها مرتبا تميز نماييد .

 
*** استارت اوليه موتور ***
 
  • اگر موتور استارت سريع داشته باشد و به صورت ناگهاني دور آن بالا رود ممكن است با اصابت بليد به بدنه خسارت شديد وارد شود . در اين حالت موتور بايد به آرامي خاموش و مجددا روشن شود . كلا هر نوع موتور كه از حالت عادي دور خود خارج شود خطر آفرين خواهد بود .
  • براي استارت موتور دو روش وجود دارد .
  1. شير روي كاربراتور را باز كرده و سوخت را با فشار آرام پمپ به كاربراتور تزريق كنيد . حدود يك سانتيمتر سوخت روي كاربراتور وارد شود كافي خواهد بود . سپس به آرامي در جهت بدن خود و به سمت پايين بند استارت را بكشيد . در ابتدا مقاومت اندكي احساس خواهيد كرد .
  2. بعد از تزريق سوخت ميتوان با حركت بليد به سمت راست و چپ در حدود 60 تا 70 درجه سوخت را تزريق كنيد سپس استارت نماييد .
  • هيچگاه موتور را روي زمين استارت نكنيد .
  • براي آب بندي و تنظيم اوليه موتور كافي است حدود يك يا دو بار موتور را براي دور حدود 2000 تا 2200 rpm روشن نماييد و يكي دوبار هم گاز بدهيد . اگر شما مشكلي احساس كرديد يكي از دو حالت زير اتفاق افتاده است:
  1. تزريق زياد سوخت به كاربراتور : براي زماني كه موتور با ضربه كار ميكند و سپس خاموش ميشود و يا زماني كه موتور متمايل به دور بالاتر از حد انتظار كار ميكند و تمايل به خاموش شدن دارد . در اين حالت بايد اندكي با فشار دسته تراتل موتور با دور بالا كار كند تا سوخت اضافي مصرف شود .
  2. موتور استارت نميخورد يا بعد از هر استارت متوقف ميشود . در اين حالت سوخت به كاربراتور كم تزريق شده كه مي بايست با تزريق مجدد سوخت مشكل برطرف شود .
  • توجه كنيد كه در زماني كه موتور هنوز گرم است نبايد سوخت اضافي به كاربراتور تزريق كنيد .
 
*** خاموش كردن موتور ***
 
  • براي خاموش كردن موتور دكمه مخصوص را تا خاموش شدن كامل موتور نگه داريد و آن را به يكباره رها نكنيد چون ممكن است موتور مجددا روشن شود .
  • به منظور خاموش كردن سريع و اضطراري موتور لوله سوخت رساني را خم كنيد .
 
 
*** آب بندي كردن موتور ***
 
آب بندي شامل 5 قسمت مي باشد :
  1. كنترل اوليه ( و گرم كردن ) موتور جديد :
موتوري كه كاملا جديد است در نخست براي شرايط خاص تنظيم شده است . در نظر داشته باشيد كه غشا موجود در كاربراتور به فشار اتمسفر و رطوبت و ... حساس مي باشد . شما بايد قبل از اولين پرواز روي زمين و با موتور در پشت خود ، آب بندي كردن را انجام دهيد . بعد از اولين استارت موتور بايد براي 1 تا 2 دقيقه در حالت متوسط سرعت كار كند . سپس دور موتور را براي 30 ثانيه تا متوسط  4000 rpm افزايش دهيد .  سپس موتور را در حالت سرعت كم چك  نماييد و ببينيد موتور در حالتي كه دسته گاز آزاد است چگونه كار ميكند . اگر موتور ضربه ميزد مي بايست مجددا سرعت را تا 4000 rpm براي 30 ثانيه افزايش داده سپس چك نماييد . اگر موتور خوب كار كرد و تنظيم بود و به آرامي گرم شد ميتوانيد دسته گاز را در جاي خود قرار دهيد . اگر موتور در حين گاز دادن ضربه ميزد دسته مربوط به پيچ L را اندكي و به آرامي باز كنيد تا سوخت در وضعيت غني شده قرا گيرد .
  1. آب بندي موتور جديد روي زمين :
بعد از گرم كردن موتور شما بايد سرعت اوليه را تثبت نماييد . براي اينكار موتور را روشن نماييد و براي 30 دقيقه دور موتور روي 4000 rpm قرار داده شود . بعد از اين مدت سرعت بايد تا 6000 rpm براي مدت 10 دقيقه افزايش داده شود . سپس عكس العمل  موتور را كنترل نماييد كه آيا موتور در تغييرات سرعت از كم به زياد ملايم كار ميكند يا نه . همچنين كنترل نماييد آيا موتور ضربه مي زند يا تمايل به خاموش شدن دارد يا نه . در صورت بروز هر گونه علايم مشكوك بايد با نماينده تماس بگيريد .
بايد بعد از هر پروازي تمام قطعات را از نظر صدا يا ضربه و شكستگي احتمالي كنترل نماييد .
  1. آب بندي كردن موتور براي اولين ساعت بهره برداري ( پرواز ) :
توجه كنيد كه موتور NITRO 200 مجهز به كاربراتور نوع WG-37 مي باشد .  اين كاربراتور به تغييرات پيچ تنظيم دور تند كه به شكل T  بوده  و با حرف H روي كاربراتور نشان داده شده است به شدت حساس مي باشد . هر گاه تغييرات اندكي به اين پيچ داديد شاهد تغييرات بزرگ در تركيب سوخت خواهيد بود . شما همچنين بايد مواظب پيچ تنظيم دور كند L نيز باشيد زيرا آن تركيب سوخت را هنگام پرواز چرخش افقي بر عهده دارد .
  • آب بندي در پرواز خود شامل دو مرحله مي باشد :
  1. مرحله اول : استارت و پرواز در كمترين سطح ممكن . ماكزيمم سرعت تا تنظيم دقيق نبايد انجام شود . ارتفاع زياد تا تثبيت شدن كامل موتور انجام نشود . در صورت اجبار در اينكار افزايش ارتفاع بايد مرحله به مرحله و به آرامي انجام شود . ما پيشنهاد ميكنيم افزايش ارتفاع به ميزان نيم دقيقه صورت گيرد . سپس به مدت يك دقيقه در همان ارتفاع باشيد .
اولين پرواز آزمايشي نبايد بيشتر از 10 تا 20 دقيقه طول بكشد . بعد از اين پرواز بايد قطعات و شمع موتور كنترل شوند .
ارزيابي شمع با كاركرد طولاني و با دور كند فايده ندارد . براي ارزيابي شمع موتور بايد با دور متوسط چند دقيقه كاركرده و چند دقيقه هم با دور تند كار كند سپس خاموش گردد .
  • تنها دو راه براي كنترل تركيب سوخت وجود دارد : اول حرارت دود دوم مشاهده شمع .
  1.  مرحله دوم : اگر شمع ظاهر تيره يا سياه داشت ميتوانيد پرواز را با دور حدكثر موتور انجام دهيد .
  • اخطار :
شديدترين صدمات به موتور زماني اتفاق مي افتد كه يك تركيب سوخت رقيق داشته باشيد . اين امر باعث افزايش دما در سطح بالايي پيستون شده كه نتيجه آن ذوب شدن سر پيستون يا احتراق آن خواهد بود . در اين حالت صدمات باعث افزايش هزينه تعميرات خواهد شد . صدمات شامل پيستون شاتون ميل لنگ و ساير قطعات ميشود .  سازنده در اين حالات هيچ مسوليتي نخواهد داشت . لذا سعي كنيد از روغن ناكافي يا روغن با مقدار كم و ناقص استفاده نكنيد .
 
 
  1. بررسي ظاهر شمع :
در زمان آب بندي اگر ظاهر شمع مرطوب و قيري بود مورد تاييد است زيرا بدان معناست كه تركيب سوخت غني داريد . بنزين در موتورهاي دو زمانه تنها در نقش سوخت موتور نيست بلكه براي تعادل گرمايي موتور هم كاربرد دارد و اين موضوع در آب بندي بسيار مهم است . ما براي زمان آب بندي تركيب سوخت غني را توصيه ميكنيم با اينكه اندكي از فرمان پذيري و قدرت موتور مي كاهد .
  • در زمان آب بندي موتور را نبايد براي زمان طولاني در يك سرعت خاص نگه داريد و بايد مرتبا دور موتور را كم و زياد كنيد حتي اگر زمان پرواز طولاني باشد .
  • مدت زمان آب بندي براي NITRO 200 در حدود 15 تا 20 ساعت پرواز مي باشد .
  • در زمان آب بندي حدودا يك بطري روغن مصرف خواهيد كرد .
  • به شما پيشنهاد ميكنيم جهت اندازه گيري دقيق تر از وسايلي مانند سرعت سنج يا دور سنج موتور و زمان سنج استفاده كنيد  .
















 
  1. تنظيمات كاربراتور در زمان آب بندي :
هر كاربراتور قبل از خريد توسط كارخانه تنظيم شده است . براي كاركرد بهتر موتور در شرايط سرعت كم بايد كاربراتور را در شرايط جوي مختلف تنظيم كنيد .( تنظيم با دستگيره پيچ افقي) . بعد از گرم كردن موتور ، دور موتور را روي 2100-2200  rpm,  تثبيت كنيد تا اينكه موتور بتواند بصورت پيوسته كار كند و خاموش نشود . هر گونه صداي تيك ميتواند به  موتور آسيب برساند .
در حين آب بندي شما بايد بتوانيد هر گونه صداي ناچيز و نامرتب را زير دور 4000 rpm احساس كنيد . اين صدا معمولا به علت تركيب سوخت غني مي باشد ( پيچ L ) و اين شرايط معمولا در دماي زياد محيط رخ مي دهد . مشابه اين نشانه نيز زماني كه فاصله الكترودهاي شمع زياد باشد رخ مي دهد . فرق بين اين دو بدين صورت است كه اگر عيب از تركيب سوخت باشد در حين گاز دادن اين عيب محسوس نخواهد بود اما زماني كه عيب از شكستن شمع يا فاصله زياد الكترودهاي آن باشد با افزايش دور موتور ايراد بوجود آمده بيشتر نمايان خواهد شد. اين ايراد با تنظيم پيچ L برطرف ميشود . شما بايد پيچ L را حدود 5 درجه در جهت عقربه هاي ساعت چرخانده و مجددا موتور را چك نماييد سپس تست پرواز را با كنترل شمع انجام دهيد .
در زمان آب بندي از تغييرات مربوط به تركيب سوخت با پيچ H جددا خودداري كنيد حتي اگر ظاهر شمع شما در وضعيت سوخت غني باشد . در اين شرايط بهتر است موتور را گريس كاري يا روغن كاري نماييد .
  • فاصله بين الكترودهاي شمع بايد 0.5  ميليمتر باشد . اگر فاصله شمع 1   ميليمتر بود شما بايد آن را تحصيح نماييد .
  • هرگز موتور را بودن اسمبل كردن بليد استارت نكنيد . اگر موتور بدون بليد كار كند ممكن است آسيب جدي به آن وارد آيد .
  • زماني كه موتور گرم است دماي قسمتهايي از سيستم خروجي دود تا 300 درجه مي رسد لذا از تماس با آن خودداري كنيد .
  • پاراموتور NITRO 200 با بليد 130 يا 125 كار ميكند .
  • هيچ بليد ديگري سبك تر يا سنگين از بليد مخصوص استفاده نشود در غير اينصورت باعث صدمه به موتور و خارج شدن از گارانتي خواهد شد .
 
 
*** پرواز اوليه و تنظيمات مربوط به آن ( بعد از اتمام 15 ساعت پرواز براي زمان آب بندي ) ***
 
  1. اولين پرواز و تنظيمات آن :
قبل از پرواز بليد ، دسته گاز و ساير قسمتهاي مكانيكي را چك و بازديد نماييد . بليد بايد بدون هيچ گونه صدا يا وزوز كار كند هر گونه صداي مشكوك نشانه صدمه به بليد خواهد بود . زماني كه موتور روشن است هرگز دست خود را در محفظه فنس قرار ندهيد حتي اگر بليد حركت نداشته باشد .
قبل از پرواز قسمتهاي زير چك شود :
  • هارنس                                                                                                         
  • تمام قسمتهاي لاستيكي                                                                            
  • سيستم سوخت رساني شامل لوله، فيلتر بنزين و نشتيهاي احتمالي           
  • كابل راديو و كلاه ايمني پرواز  
  •  نوار چسب ها          
  • پيچهاي در دسترس               
  • سيستم خروجي دود             
  • كارابين ها                                             
  • بازديد چشمي موتور بعد از هر پرواز توانايي شما را در استفاده بهتر بهبود مي بخشد .
  • هيچ گاه دور تند موتور را روي زمين چك نكنيد . براي اينكار بايد موتور حتما روي دوش شما قرار داشته باشد.
  • يكي از سوانح رايج و خطرناك در پرواز پاراموتور پارگي قسمتي از سيستم خروجي دود مي باشد . اين حادثه ممكن است به بليد يا ساير قسمتها آسيب برساند در اين حالت بايد فرود اضطراري انجام دهيد . زماني كه يك قسمت از سيستم خروجي در حال پارگي مي باشد معمولا با صداي زياد و غير عادي موتور همراه است . وقتي هم كه پارگي يا افتادگي كاملا اتفاق افتاد اين صدا بيشتر خواهد شد .
  • موتور با ظرفيت كوچك ( مثل موتور پاراموتور ) قبل از گرم شدن نياز به زمان كم دارد و سريع گرم ميشود . بعد از سوخت گيري و پمپاژ سوخت و استارت روي زمين براي گرم كردن فقط بايد 30 ثانيه در دور كم و 30 ثانيه روي دور متوسط كار كند . بعد از آن شما آماده تيك آف هستيد . بعد از اتصال بال و استارت اوليه به شما پيشنهاد ميكنيم بعد از استارت حركت كنيد سپس در زمان حركت به جلو ( چند ثانيه بعد از حركت ) دور موتور را افزايش دهيد . اينكار به فشار هواي ورودي به سيستم سوخت كمك ميكند و باعث بوجود آمدن دماي اپتيمم خواهد شد و شما را ارزيابي در دور تند موتور تواناتر ميكند .
 
  1. مباني تنظيمات كاربراتور :
  • كاربراتور پاراموتورWB37  مي باشد . معمولا بيشتر تنظيمات مربوط به تنظيم در سرعت كم مي باشد . غشا كاربراتور به تغييرات اتمسفر حساس مي باشد و اين بدان معناست كه موتور در بعضي از روزها در سرعت كم خوب كار ميكند در بعضي از روزها خوب كار نمي كند ، خاموش ميشود و يا با سرعت بالا كار ميكند .
  • توجه كنيد كه تمام كاربراتورها بايد بعد از گرم شدن موتور تنظيم شوند . ( گرم شدن شامل 2 تا 3 دقيقه كار كردن در سرعت كم و متوسط خواهد بود ) .
  • اگر متوجه شديد كه موتور شما با استارت خوردن به سختي روشن ميشود يا اينكه بعد از روشن شدن در سرعت پايينبه سختي كار ميكند و تمايل به خاموش شدن دارد ، شما بايد تنظيمات مربوط به سرعت حداقل را انجام دهيد . معمولا تنها با تنظيم پيچ تثبيت موقعيت ( بالا بردن پيچ افقي اهرم دستي ) مشكل حل ميشود و در غير اينصورت بايد تنظيمات مربوط به تركيب سوخت در سرعت حداقل را انجام دهيد .
  • كاربراتور WG37 سه نوع پيچ تنظيم دارد . شامل پيچ تثبيت موقعيت ، پيچ تركيب سوخت در سرعت پايين L و پيچ تركيب سوخت در سرعت بالا H .
  • تركيب پيش فرض كارخانه اي موتور NITRO 200 به شكل زير مي باشد:
پيچ L    به اندازه 50 دقيقه تا 1  ساعت نسبت به وضعيت كاملا بسته اوليه باز مي باشد .
پيچ   H به اندازه 1  ساعت تا 1 ساعت و 10 دقيقه نسبت به وضعيت كاملا بسته اوليه باز مي باشد .
  • اخطار :
  •  شما نبايد موتور را در هيچ شرايطي كه پيچ H كمتر از يك دور باز شده است را استارت كنيد زيرا سوخت بسيار رقيق شده است . ( پيچ H در تمام شرايط بايد بيشتر از يك دور باز باشد ) .
  • تنظيم پيچ H بسيار ريسك دارد زيرا ممكن است به موتور آسيب جدي وارد شود . بعد از اينكه موتور به طور صحيح گرم شد ، پيچ H   را به گونه اي تنظيم كنيد كه وقتي دسته گاز را تا آخر گرفته ايد موتور به حداكثر دور خود برسد . سرعت موتور را ميتوانيد روي دورسنج ببينيد . پيچ H را كاملا آرام و بسيار ناچيز باز كنيد ( سوخت را غني كنيد ) تا اينكه دور موتور بين 100  تا 150 rpm كمتر شود . بعد از اينكه تنظيمات سرعت تند را انجام داديد تا زماني كه از تركيب صحيح سوخت با نگاه كردن به شمع و تاييد آن مطمئن نشديد موتور را به حداكثر سرعت خود نرسانيد .
  • تركيب سوخت در سرعت پايين با باز كردن ( يك دور ) پيچ L   تنظيم شده و سپس سرعت پايين را بايد ارزيابي كنيد . سرعت پايين معمولا روي دور 2000-2200 rpm بوده كه ممكن است به طور موقت به علت حرارت موتور تغيير  كند . تغييرات بايد بر اساس چرخاندن بسيار اندك و آرام پيچ صورت گيرد . اگر شما نشانه زير را مشاهده كرديد بايد با بستن پيچ L  به ميزان اندك تركيب سوخت رقيق تر شده و مجددا بعد از گرم شدن موتور مورد را كنترل نماييد . ( بعد از روشن شدن و گرم شدن موتور سرعت آن به آرامي كند شده تا اينكه خاموش ميشود . با اين حال هنوز شمع آغشته مي باشد و با باز بودن دسته گاز موتور راحتتر روشن ميشود ) .
  • اگر موتور در دور كم با افت و خيز هاي بزرگ كار ميكند و لزرش هاي شديد دارد شما بايد با باز كردن پيچ L و باز كردن دسته گاز سرعت را تنظيم كنيد .
 
نشانه هاي تركيب سوخت غني ( غليظ )  در سرعت كم شامل موارد زير مي باشد :
  1. بعد از استارت تا زماني كه موتور سرد است خوب و آرام كار ميكند اما بعد از آن كه كم كم موتور گرم شد دور موتور كم شده و به تدريج خاموش ميشود . در اين حالت قبل از خاموش شدن موتور بايد اهرم دسته گاز را زياد كنيد تا دود زياد شده و موتور به طور ناجور دورش زياد شود.
  2. روي دور متوسط 4000-5000  rpm  موتور بعد از مدت كمي سرعتش كم شده و به سمت خاموشي متمايل ميشود .
  3. زماني كه موتور گرم است و تركيب سوخت آن در سرعت كم غليظ ( غني ) باشد به راحتي مجددا استارت نشده و روشن نمي شود . در اين حالت براي استارت مجدد بايد اندكي اهرم دسته گاز را باز كنيد . در بعضي موارد هم حتي با باز كردن دسته اهرم گاز استارت غير ممكن ميشود . در اين حالت بايد تنظيمات مربوط به پيچ L  را انجام دهيد .
نشانه هاي تركيب سوخت رقيق در سرعت كم شامل موارد زير مي باشد :
  1. گرايش به خاموش شدن و كار كردن با مشكل در زماني كه موتور هنوز سرد است ، مخصوصا بعد از استارت . موتور درست كار نميكند ، لزرش دارد ،خاموش ميشود . پيچ L را بازكنيد البته بسيار كم تا سرعت بيشتر شود تا جايي كه ديگر تمايل به خاموش شدن نداشته باشد .
  2. موتور در حالي كه سرد است خاموش ميشود و براي بار دوم استارت نمي خورد تا اينكه مجبور شويد مجددا پمپاژ سوخت نماييد . در اين حالت بايد تنظيمات پيچ L  را انجام دهيد .
  • بعد از انجام تنظيمات در سرعت كم مي بايست با پيچ H   مجددا تنظيمات سرعت زياد را انجام دهيد
  
 
*** نگهداري و تعميرات پاراموتور ***
 
زماني كه پاراموتور براي مدت كوتاه نگهداري شود بايد در حالي كه ايستاده است درپوش مخزن را باز نگه داريد . هر تغيير كوچك در دماي اطراف باعث افزايش فشار بروي مخزن بسته شده خواهد داشت .
زماني كه قصد داريد پاراموتور را براي مدت طولاني تر نگه داريد ، مخزن سوخت بايد به طور كامل تخليه شود . كاربراتور و سيم ها را نيز جدا كنيد  . وجود مقدار بسيار كمي سوخت هم به لحاط مكاني ميتواند بسيار خطرناك باشد و فشار زيادي به مخزن دربسته وارد آيد .
به خاطر داشته باشيد پاراموتور را نبايد در محيط مرطوب نگهداري كرد زيرا ميتواند از طريق مجاري موجود به ادوات نفوذ كند .
  1. كنترل قبل از پرواز و چك آپ روزانه :
  • كنترل بصري اداوات كلي و قسمتهاي مختلف پاراموتور و كنترل ترك ها ، نشتي ها و شل شدن ها .
  • كنترل مونتاژ موتور ، نشتي سيستم سوخت و كنترل دسته گاز .
  • توجه ويژه به وضعيت سيستم خروجي دود .
  • كنترل مونتاژ بليد و تميز كردن هر گونه آلودگي ، دوده يا روغن . تميز كردن بليد با يك تكه پارچه در تشخيص صدمه يا ترك احتمالي به شما كمك خواهد كرد .
  • به كليه قطعات الكتريكي جهت مشاهده صدمه نگاه كنيد . خراشيدگي يا قطع شدگي بخشهاي مختلف را بررسي كنيد .
  • استارتر موتور را كنترل نماييد .
  • توجه خاص به نشتي ها داشته باشيد . به آلودگي هاي غير معمول دقت نماييد . با ديدن هر گونه مورد مشكوك با شركت تماس بگيريد .
  • فريم و محفظه بليد را كنترل كنيد  . وضعيت فيزيكي را چك كنيد . اتصال هارنس ، كارابين و نوار چسب ها را كنترل كنيد .

 
*** سرويس و تعميرات ***
 
بعد از 5 ساعت پرواز :
  1. سفت بودن پيچ ها و پين ها را كنترل كنيد ( بازديد چشمي ) .
  2. سفت بودن هد ( سرسيلندر ) را كنترل كنيد ( گشتاور 13 NM ) .
  3. كنترل فيلتر داخلي كاربراتور ( بوسيله باز كردن 4 عدد پيچ مربوط به پوشش پمپ سوخت WG37 ).
  4. كنترل وضعيت شمع و الكترودهاي مربوطه . سفت كردن شمع با گشتاور 26N, باشد .
  5. كنترل تنظيمات موتور .
 
 
  • كاربراتور WG-37 داراي يك دريچه به قطر 8 ميليمتر مي باشد كه با يك پين بسته شده است . آن زير لاستيك درپوش قرار دارد . آن يك فيلتر اضافه بوده كه با تكنولوژي جذب آلودگي بنزين هاي بي كيفيت نصب شده است . كنترل آن به راحتي انجام ميگيرد و بوسيله اسپري با بنزين ميتوان رسوبات را تميز كرد .
  • كم شدن جريان سوخت ( در اثر آلودگي و گرفتن مسير سوخت رساني ) در حين كار كردن آن باعث كاهش قدرت موتور خواهد شد . كه آن هم به نوبه خود باعث بوجود آمدن تركيب سوخت رقيق شده سپس افزايش دماي موتور و صدمه جدي به آن وارد ميشود .
 
بعد از 10 ساعت پرواز :
  • مراحل مربوط به 5 ساعت پرواز را انجام دهيد .
 
بعد از 25 ساعت پرواز :
  • مراحل مربوط به 10 ساعت پرواز را انجام دهيد .
  1. وضعيت شمع و الكترودهاي آن همچنين عايق مربوطه را كنترل كنيد .
  2. كاربراتور را تميز كنيد ( شبكه داخلي ).
  3. تميز كردن يا تعويض فيلتر اصلي بنزين .
  4. كنترل تسمه انتقال نيرو .
 
بعد از 50 ساعت پرواز :
  • مراحل مربوط به 25 ساعت پرواز را انجام دهيد .
  1. شمع را تعويض كنيد .
  2. تسمه ( رينگ ) استارت را تعويض كنيد .
  3. چك استارتر ( تميز كردن و روغن كاري ).
  4. كنترل تنظيمات موتور .
  5. تسمه انتقال را تعويض كنيد .
 
بعد از 100 ساعت پرواز :
  • مراحل مربوط به 50 ساعت پرواز را انجام دهيد .
  1. لايه كربن رسوب كرده در اتاق احتراق را تميز كنيد .
  2. واشر سرسيلندر را تعويض كنيد .
  3. پيستون به همراه رينگ و پين آن را تعويض كنيد .
  4. اتصالات ياتاقان و شفت را كنترل كنيد .
  5. پمپ دستي سوخت را تعويض كنيد .
  6. لاستيك هاي اتصالي قسمت صداگير اگزوز را تعويض كنيد .
  7. لاستيك هاي ضربه گير موتور را تعويض كنيد .
  8. واير شمع را تعويض كنيد .
 
بعد از 200 ساعت پرواز :
  • مراحل مربوط به 100 ساعت پرواز را انجام دهيد .
  • واشرها مربوط به شيرها را تعويض كنيد .